Dnes již legendární vlak Pendolino znají v Česku asi všichni. Jak by ne. První „západní“ vlak, který se proháněl po českých kolejích rychlostí až 237 km/h, vzbudil mnoho očekávání i emocí. Málokdo již ale ví, že Pendolino je pouze přezdívkou pro původní italské označení těchto vlakových jednotek, protože ElettroTreno Rapido (ETR) rozhodně neznělo zdaleka tak sexy a přímočaře jako Pendolino. A málokdo také ví, že dveřní systémy do těchto vlaků vznikají v brněnském závodu IFE.
Požadavky na rychlou přepravu osob byly a jsou základním předpokladem rozvoje ekonomiky. Rychlovlaky splňují většinu podmínek, které moderní doba na přesun osob klade – rychlost, ekologii a komfort. Jelikož se původní záměr stavby úplně nových tratí pro rychlovlaky ukázal jako velmi nákladný, začaly evropské železniční společnosti testovat systém aktivního naklápění, který umožnil projet zatáčky a riziková místa na trati daleko vyšší rychlostí než kdy dříve. Prvenství nakonec získali Italové, kdy se první elektrické vozy s naklápěcí skříní objevily v sedmdesátých letech na trase Řím-Ancona.
Postupně se jednotky ETR rozšiřovaly po celém apeninském poloostrově a v devadesátých letech přišla pro IFE příležitost ukázat šikovné české ručičky. Brněnské IFE tehdy stálo před velikou výzvou - navrhnout a vyrobit celý dveřní systém, který by splnil náročné požadavky na bezpečnost a komfort nastupování. Nejednalo se přitom o jednoduchý úkol. Dveře jsou jedny z mála technických věcí, které si cestující ovládá ve vlaku sám. I přes technickou vyspělost systému v IFE jsme chtěli, aby byl průběh nastupování a vystupování co možná nejbezpečnější, nejrychlejší a přitom pohodlný. A to se povedlo. Dveře v těchto rychlovlacích dobře slouží cestujícím již více než 20 let a Pendolina se objevila od roku 2004 i v Česku.
A co že to vlastně znamená Pendolino? Symbolicky – „kyvadélko“.