Těsně před osmou espresso pod působivou klenbou nádraží Milano Centrale, pár minut po jedenácté oběd na břehu Tibery v Říme. S rychlovlakem Frecciarossa 1000 stihnete cestu bez problémů. Pro nás z IFE nebyl zase problém vymyslet, vytvořit a dodat Italům perfektní nástupní systém.
Sériová výroba podle brožurek nás v IFE moc nebere. Mnohem radši se pouštíme do věcí, které před námi nikdo nedokázal. Podívejme se podrobněji na tři takové projekty. Zůstaneme sice u nás v Brně, ale nahlédneme do Itálie, Švýcarska a Saúdské Arábie.
Frecciarossa 1000 je mašina prohánějící se po italské železnici, rychlovlak o délce dvě stě metrů, který hravě zvládne rychlost 400 km/h. Cestu z Milána do Říma urazí za tři hodiny a my jsme pro Italy připravili nástupní systém V300 Zefiro.
Stejně jako celá konstrukce vlaku je průkopnický i náš nástupní systém o šířce 1300 mm. Dveře s elektrickou nástupní plošinou mají atypický tvar – rádius je kromě horní části i pod oknem, v místě pro displej – a přesnost provedení těsnicího rámu je tey naprosto zásadní. Vymyslet funkční dveřní křídlo pro nejrychlejší vlak v Evropě splňující nejpřísnější technologické a ekologické normy bylo zavazující, ale povedlo se.
Rychlovlak vybavený nejmodernějším zařízením a novými materiály snižujícími jeho hmotnost i nápravový tlak prozatím spojuje italská velkoměsta Turín, Milán, Boloňu, Florencii, Řím a Neapol, brzy by se ale měl rozjet po celé západní Evropě.
Důmyslný systém desítek tunelů a stovek viaduktů na Rhétské dráze začal vznikat už na sklonku předminulého století. Švýcaři vše vymysleli perfektně. Infrastruktura je technologicky natolik dokonalá, že vlaky překonávají alpská údolí při stálém stoupání 35 promile, není tedy potřeba pomocných zubů.
Horská panoramata východního Švýcarska vyrážejí za jízdy dech, naším úkolem bylo zajistit pohodlí cestujících při nástupu a výstupu z vlaku. A zadařilo se. Vytvořili jsme dva druhy nástupních systémů pro Albula Wagen provozované společností Rhätische Bahn. První typ o šířce 1400 mm bude využit ve vagonech s klasickou nástupní výškou, dveře s elektrickými nástupními plošinami o šířce 1200 mm zasadíme do vozů s nízkou podlahou.
Nové vlaky se do horských svahů v kantonu Graubünden zakousnou na konci letošního roku. Zážitek z jízdy po Rhétské dráze se řadí mezi to nejlepší, co mohou Alpy nabídnout. IFE je teď jeho součástí. Naše práce ve Švýcarsku rozhodně neudělá ostudu.
Vzdálenost mezi Mekkou a Medinou činí 450 kilometrů a obě města patří mezi nejposvátnější centra islámu. Do Saúdské Arábie se každoročně vypravují miliony věřících, což neúměrně zatěžuje dálkovou autobusovou dopravu. Zejména proto se u Rudého moře buduje rychlodráha Haramain.
Na chystaných vlacích Talgo 350 se podílíme i my. Konkrétně máme za úkol vymyslet dveře, které zajistí komfort cestování v rozmezí teplot od 0 do 50 °C. První montáž dveří v červenci 2014 a následné úpravy systému ukazují, že by nároční Saúdové měli být spokojení. Nové vlaky zkrátí putování mezi Mekkou a Medinou na necelé dvě hodiny, i díky nám bude cesta pouští velmi pohodlná.
V Modřicích u Brna je práce dost. Nenudíme se montováním, děláme high-tech výrobky pro celý svět, pod které se nebojíme podepsat. Až pojedete vlakem třeba v té Itálii, přesvědčte se sami.
Troufli byste si na vymýšlení a výrobu dveří do vlaků 21. století? Přidejte se k nám. Zruční a schopní lidé se u nás mají dobře.